Medilaser MTB Weekend

18.07.2016

Moro!

Viime viikonloppuna oli meidän seuran omat kisan Valkeakosken Korkeakankaalla. Korkkisella on aina hienot kisat, mutta usein kovin rankat! Niin tälläkin kertaa. Olin talvella luvannut ajaa molemmat kisat ja niin nyt teinkin. Eli lauantaina oli XCO ja sunnuntaina XCM. Ajajia oli ihan mukavasti molempina päivinä, mutta enemmänkin mahtuisi. Oliko palautuminen Tahkosta kesken vai pelottaako Korkeakankaan nousut, tiedä sitten :)

Kuva: Sami Kataja

Valmistautuminen viikonloppuun oli pääasiassa Tahkosta palautumista ja rataan tutustuminen. Keskiviikkona ajettiin Ismon ja Juhan kanssa ratoja ympäri. Kolme kierrosta XCO:ta riitti palauttamaan reitin mieleen ja XCM-radalla ei ollut juuri ongelmakohtia, joten sen kiertäminen riitti enemmän kuin hyvin.

Lauantaina oli tiedossa 10 kisaajasta huolimatta Elitessa tosi kova kisa, koska mukana oli MM:ssä hienosti ajanut Sasu, ammattimies Jukka, Härginen, sekä Evocin kovat ukot Kuitto, Visuri ja Kupiainen. Samuel Halme oli itselleni villi kortti, kun ei olla tänä vuonna ajettu vastakkain. Kisaan tein hyvät lämmöt, mutta ihan kaikkea en kokeillut lämmitellessä. Viikonlopun kokonaisrasitus tulisi olemaan kuitenkin aivan kauhea, joten liikaa ei saisi rassata alusta saakka.

Korkkis_09_07_2016-42.jpg Korkkis_09_07_2016-6.jpg

Kuvat: Sami Kataja

Kisa starttasi vauhdilla. Sasu ja Jukka päättivät aloittaa kisan ajamalla täysiä. Perässä hiihti Samuel ja sitten tultiin me loput. Kaksi ekaa kierrosta oli itselleni aivan liian kovia, poltin keuhkoni aivan totaalisesti ja ajo ei sujunut. Kolmas kierros oli käänne kisassa ja vähän palauduin. Kolme viimeistä kierrosta menikin sitten hyvin ja lopussa tuntui, että olisi pitänyt ajaa kovempaa ne. En tosin olisi päässyt kovempaa, mutta ehkä sitten vielä yhden kierroksen olisi voinut ajaa samaa vauhtia. XCO oli siis kaikilta osin varsin onnistunut kisa! Ajo sujui hyvin, etenkin alamäet, mutta nousuissa en saanut parastani irti. Vähän oli tukkoista edelleen.

IMG_6214.JPG IMG_6215.JPG

Kuvat: Tarja Kivirinta

Rata oli yllättävän hyvässä kunnossa, vaikka ainekset paljon pahempaankin oli! Vettähän tuli kisaviikolla koko ajan, mutta silti vain DH1:ssä oli märkää. Sielläkään ne kalliosuot eivät kuivu kuin intiaanikesänä, joten oletettavaa on, että osittain märällä ajetaan Korkkiksella aina. DH2:ssa oli aika paljon irtosoraa, mutta hyvässä kunnossa pääpiirteissään.

Sunnuntaina ajettiin jo kuivemmissa olosuhteissa ja reitti muutenkin eroaa melkoisesti. Nyt kisassa oli jumppapolkua vähemmän, mutta nousua tuli yllättävän paljon, vaikka reittiä lyhennettiin syksyn SM-kisasta. Eka osuus oli latupohjaa muutamalla polulla höystettynä. Pisin oli tietysti työstöpolku Maisemamäen alle. Tuo vajaa 7min polku on sitä "aitoa maastopyöräilyä", mutta muuten eka 10km on aika selkeää maraton polkua. Toinen puolisko on vielä edellistä nopeampi, mutta sekaan tulee eri mittaisia polkusosuuksia, joita luukutetaan aika vauhtia!

_DSC8473.jpg _DSC8475.jpg _DSC8477.jpg

Viikonlopun ainoa hyppy. Kuvat: Mikko Rantanen

Lauantailta mukaan oli uskaltautunut myös Visuri, mutta Jukkaa ei näkynyt enää viivalla. Tuoreita miehiä oli mm. Jarkko Niemi, Teemu, Mäkelän veljekset ja Valtteri. Jarkko kyseli, kenestä otetaan vauhti ja sanoin, että tuoreet miehet vetää. Alusta vauhtia oli ok, mutta sitten ekaan nousuun tuli Visurin isku. Vauhtia olikin samantien melko paljon. Itse en ollut tässä vaiheessa vielä yhtään valmis ajamaan kilpaa. Takatiellä ajettiin letkaa kiinni ja työstöpolulle tein oman valintani. Päätin, ettei ole järkeä jäädä letkan perään ja ajaa muiden vauhtia ja pahimmassa tapauksessa tippua letkasta maisemamäessä. Iskin vähän ennen polkua tiellä ja lähdin ajamaa polkua omaa hyvää vauhtia. Sain porukkaa letkaksi ja maisemamäessä oli kaksi ajoporukkaa. Meitä oli Visuri, Repo, Teemu ja minä. Perässä tuli Jarkko ja Ville.

Pian oltiin kaikki nipussa ja Jarkolla oli menohalua aivan kauheasti! Jarkko pitikin letkassa vauhti yllä ja kyttäilyä oli vahvasti ilmassa. Joku 5km ennen kierroksen loppua on yksi polkuosuus. Sinne vievällä latupohjalla oli liikaa kyttäilyä ja käytin tilaisuuden hyväksi. Iskin ekaksi polulle. Ilmeisesti Jarkko koitti pitää asemansa ja kanttasi liian lujaa mutkaan ja rengas burppasi? Meidän letka jatkoi eteenpäin ja vikalla polulla juuri ennen stadionia pidin taas vauhtia. Visuri seurasi ihan takana tiukasti samaa linjaa, jota keskiviikkona vakoilin Ismolta ja sovelsin omia mieltymyksiä. Päästiin tässä kohtaa vähän karkuun muilta. Toiselle kierrokselle meitä lähti taas mukava ryhmä, jossa oli ainakin Teemu, minä, Visuri ja Repo. Jarkko oli vähän perässä.

Kuva: Mikko Rantanen

Toinen kierros oli oikeastaan samanlainen, vahvemmat iskivät nousuissa karkuun ja itse ajoin sitten lopun aikaa kiinni. Korkkikselle takaisin tultaessa puoleen väliin oli Visuri ja Repo karussa. Sain kuitenkin Valtterin ajettua kiinni vähän ajan päästä ja Visurikin oli lähellä. Visuri oli niin vahva, että me kaksi kyttäiltiin liikaa. Lopulta aloitettiin ajamaan taas ja pidin kaksi vikaa polkua vauhtia. Kolmannelle kierrokselle meitä lähti enää kolme. Teemu oli tässä kohtaa tippunut porukasta. Ekaan isompaan nousuun Visuri iski karkuun taas!! Mitään ei ollut tehtävissä. Valtterilla kramppasi, mutta ajoi silti samaa vauhtia kuin minä, respect ukot!

Takatiellä Valtteri sai kuningasajatuksen, ajaa Visurin kiinni ja päästään polulle taas kannassa kiinni. Kiitos vaan Valtteri yrityksestä, mutta nyt painoi liikaa! Työstöpolulla oli junnujakin samaan aikaan, mutta hyvin mahduttiin, kiitos! Maisemamäelle tultaessa Visuri oli karussa, Valtteri oli mun kanssa ja Jarkko jossain takana 2min päässä? Valtterin kanssa koitettiin hioa taktiikkaa, mutta se meni heti pilalle, kun Valtteri karkasi ekassa pienessä noussa. Hyvä vaan! Jatkoin omaa vauhtiani ja ero kärkeen alkoi tasaisesti kasvaa. Olin aivan loppu ja maaliin oli vajaa 10km. Takakierroksen ainoassa vaikeassa kohdassa Jarkko oli jo aivan kannassa ja tulikin kivikon päällä ohitse. Erittäin vahvan näköisesti myös!

Tästä jatkoin omaa sitkuttamistani kohti maalia ja toivoin, ettei enempää lappaisi ohitse. Ei tullut ja olin taas neljäs! Kaksi hyvää ajoa samaan viikonloppuun lämmittä mieltä kyllä! Tästähän tämä taas lähtee sujumaan :)

Tällä viikolla olen pääasiassa palautellut palauttavien lenkkien ja lepopäivien muodossa. Eilen kävin treenaamassa ensi sunnuntain SM-kisarataa Korsossa. Rata oli aivan litimärkä, mutta muuten erittäin hyvässä kunnossa. Kurassa meni välillä ihan kummalliseen ilman suuntana, mutta kivikot ja kalliot olivat pitäviä. Ensi viikolla pitäisi sitten olla ekaa kertaa oikeasti kunnon isku päällä. Saapa nähdä! :)

IMG_20160716_200521.jpgNinety-Nine tuntui sopivan radalle aika hyvin! Full Sprintillä saa Rockshoxin keulan ja takaiskarin samanaikaisesti lukkoon niitä lyhyitä tieosuuksia varten. Keula SID on myös viritetty 120mm mittaiseksi, joka sopii röllikivikkoon vähän paremmin. Keulassa on myös tokeneita extraa, jolla saa progressiivisuutta kasvatettua. Samaan aikaan voi laskea ilman painetta, jolla saa alkuherkkyyttä lisää. Rengaspaineita pitää varmaan vielä kotona vähän testailla, mikä olisi optimi.

Muuten vaikuttaa varsin hyvältä. Perjantai on töistä vapaa, joten jalat ovat edes vähän paremmassa hapessa, kun saa kaksi toimistovapaata päivää alle.

Kiitos kuvaajille Korkeakankaalla ja järjestäjille, hieno viikonloppu oli!